Podróże lotnicze cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Na swój środek transportu chętnie wybieramy samolot już nie tylko wybierając się do odległych destynacji, lecz także podróżując po Europie i Polsce. Odwołanie lotu to niezwykle stresująca i frustrująca sytuacja, która może spotkać każdego podróżnego. W razie jej wystąpienia, warto wiedzieć, jakie prawa nam przysługują. Kluczową kwestią jest możliwość ubiegania się o odszkodowanie za lot oraz zrozumienie procedur, które pomogą nam w uzyskaniu należnych świadczeń.

— materiał partnerwa —

Kiedy pasażerowi przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?

Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje podróżujących samolotem w sytuacji, kiedy linia lotnicza nie spełni swoich obowiązków względem klientów. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego, podróżni mają prawo do rekompensaty w trzech sytuacjach. Po pierwsze, lot musi zostać odwołany na mniej niż 14 dni przed planowaną datą wylotu. Po drugie, pasażer nie został poinformowany o odwołaniu w odpowiednim czasie i po trzecie, przewoźnik nie zaproponował mu alternatywnego lotu w zbliżonym terminie.

Istnieją jednak pewne wyjątki. Odszkodowanie za lot nie będzie przysługiwało, jeśli jego przyczyną były tzw. „nadzwyczajne okoliczności”. Należą do nich m. in. złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, strajki kontrolerów lotu czy sytuacje stwarzające zagrożenie bezpieczeństwa.

Kwota odszkodowania, jakie można uzyskać, jeśli spełnione zostaną warunki, zależy natomiast od długości trasy i waha się od 250 do 600 EUR. Przykładowo, za loty na dystansie poniżej 1500 km można otrzymać rekompensatę w wysokości 250 EUR, a za loty międzykontynentalne na dystansie powyżej 3500 km – nawet 600 EUR. Oprócz tego, linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia pasażerom opieki na wypadek odwołanego lotu. Obejmuje ona m. in. posiłki, napoje, zakwaterowanie w hotelu oraz transport do miejsca tymczasowego zakwaterowania.

Jak skutecznie ubiegać się o odszkodowanie za lot?

Proces ubiegania się o odszkodowanie za lot jest prostszy niż mogłoby się to wydawać. Pierwszym krokiem jest kontakt z przewoźnikiem – większość linii lotniczych udostępnia specjalne formularze na swoich stronach internetowych. Przystępując do ich wypełniania, warto przygotować dokumenty potwierdzające rezerwację, czyli bilet lub kartę pokładową oraz dokumenty potwierdzające odwołanie lotu, np. wiadomości e-mail od przewoźnika.

Jeśli linia lotnicza odrzuci wniosek o odszkodowanie, pasażer ma prawo zgłosić sprawę do krajowego organu nadzorującego przestrzeganie przepisów lotniczych lub zwrócić się o pomoc do wyspecjalizowanych firm zajmujących się dochodzeniem odszkodowań. Z ich wsparcia warto skorzystać także w sytuacji, kiedy zależy nam na sprawnym i szybkim załatwieniu sprawy oraz zwiększeniu swoich szans na uzyskanie odszkodowania za odwołany lot.

Poszukując firmy, której powierzymy ubieganie się o rekompensatę za odwołany lot w naszym imieniu, warto wybierać sprawdzone i doświadczone podmioty, które posiadają doświadczenie w załatwianiu tego typu spraw oraz nie pobierają od klienta opłat, lecz odliczają swoje wynagrodzenie od kwoty uzyskanego odszkodowania.

Poprzedni artykułSpontaniczny Zanzibar zimą to idealny pomysł na szybki wakacje!
Następny artykułWyspy Kanaryjskie zimą? Jak przygotować się na wyjazd? Warto wybrać ubezpieczenie turystyczne na wyjazd do Hiszpanii